Lectoraat Vaktherapie in de gezondheidszorg, dr. Suzanne Haeyen
Lectoraat Vaktherapie in de gezondheidszorg, dr. Suzanne Haeyen
In deze nieuwsbrief willen we onder deze rubriek aandacht geven aan het lectoraat Vaktherapie in de gezondheidszorg, dat nu ruim een jaar bestaat en verbonden is aan de HAN.
Binnen dit lectoraat wordt onderzoek uitgevoerd met inbreng vanuit de diverse vaktherapeutische beroepen, waaronder PMT. Lector is dr. Suzanne Haeyen. We danken haar hartelijk voor deze bijdrage!
Neem ook eens een kijkje op de website
Drie items lichten we hier uit:
- Verschenen in Engelse uitvoering: `Schema-Focused Working Methods for Arts and Body-Based Therapies’ (Edited by Suzanne Haeyen)
Dit boek is oorspronkelijk gepubliceerd in het Nederlands in 2022 bij Bohn Stafleu van Loghum (BSL Shop | Schemagerichte werkvormen voor vaktherapie) en nu ook beschikbaar is in het Engels. Aan dit boek hebben 35 coauteurs bijgedragen door hun op practice-based werkmethoden te delen!
De eerste reviews:
– Prof. Dr Arnoud Arntz, Faculty of Social and Behavioural Sciences, Programme Group Clinical Psychology, University of Amsterdam:
“A must read for those that want to apply these techniques in a schema therapy program.”
– Prof. Dr Dominik Havsteen-Franklin, consultant in arts psychotherapies, professor of practice, Brunel University, London
“A valuable handbook for educators and creative therapists alike. Particularly noteworthy are the unique insights it offers into engaging individuals with schema therapy through the lens of positive psychology. If you are engaged in the realm of creative arts therapies and have yet to read this book, I strongly encourage you to do so. Within its pages, you will encounter a compelling argument for exploring the advantages of utlising arts therapies, presenting powerful, playful, and poetic methods for fostering transformative and meaningful change.”
– Lisa D. Hinz, PhD, ATR-BC author, Expressive Therapies Continuum: A Framework for Using Art in Therapy, Director Art Therapy Psychology Doctoral Program, Dominican University of California
“Dr. Suzanne Haeyen has integrated her vast knowledge and that of other professionals into a comprehensive and accessible resource for anyone interested in a positive and growth-enhancing approach to expressive arts therapies.”
- Special theme issueJournal of Clinical Psychology: In Session: Arts and psychomotor therapies in the treatment of personality disorders
This special theme issue of Journal of Clinical Psychology: In Session, edited by Dr. Suzanne Haeyen and Dr. Giancarlo Dimaggio, is devoted to arts and psychomotor Therapies in patients with personality disorders (PD). The issue starts with an introduction and concludes with a commentary by the guest editors. The content of the special issue consist of 7 papers each based on a clinical case coming from different modalities, countries and continents. The papers focus on therapeutic working methods from the arts, dance movement, drama, music therapies and body based/ psychomotor therapy with the aim of personal development, finding an appropriate therapeutic entrance, coping with grief, post traumatic nightmares, personal integration, interpersonal functioning and making meaning of one’s own life story in words and images. The case studies cover people diagnosed with various PDs such as narcissistic, dependent and borderline PD, in mental health care and forensic settings. With these case descriptions, we offer a multicolored pallette of possibilities, knowing that there is so much more to know and explore.
- Project: Van negatief denken naar positief doen
Persoonlijkheidsstoornissen (PS) zijn ernstige psychiatrische stoornissen met aanzienlijk psychisch lijden (problemen met identiteit, zelfverwonding en zelfmoordgedachten) en een laag welbevinden. Mensen met PD hebben vaak problemen om zich veerkrachtig aan te passen aan stressvolle dagelijkse gebeurtenissen. Ze missen veelal positieve levenservaringen waarbij ze hadden kunnen leren om op een gezonde manier naar hun eigen behoeften te luisteren. Meestal is er sprake van negatieve jeugdervaringen die hun gedachten, gedrag en emoties hebben gevormd. Dit resulteert in moeilijkheden bij het versterken van hun eigen welzijn, soms zelfs weerstand bieden aan positieve ervaringen. Immers, op een gezonde manier aanpassen aan de eigen behoeften in verbinding met anderen maakt mensen weerbaarder en draagt bij aan het welbevinden. Vaktherapieën (VT) worden vaak aangeboden binnen de gezondheidszorg om klinische symptomen te verminderen en het psychologische welzijn te verbeteren. Het ervaringsgerichte, creatieve, speelse en het `alsof’ karakter van VT draagt goed bij aan het werken aan psychologische uitdagingen van PS en het vinden van licht in donkere tijden. Tot nu toe is er echter nog geen VT-module ontwikkeld en geëvalueerd die specifiek gericht is op het bevorderen van psychologische adaptiviteit en welzijn van patiënten met een PD. Praktiserende vaktherapeuten spraken een voorkeur uit voor een module die aansluit bij schematherapie en voor het meer samenwerken tussen verschillende VT-disciplines.
Ons project vanuit het lectoraat Vaktherapie in de Gezondheidszorg (HAN) is gericht op de ontwikkeling en evaluatie van een VT-module waarbij steeds twee vormen van vaktherapie worden ingezet. Intervention Mapping is gebruikt om een module te ontwikkelen in drie fasen, die duurzaam kan worden ingebed in de praktijk en het onderwijs. Fase 1: een enquête onder ervaringsdeskundigen en focusgroepen met vaktherapeuten. Fase 2: In kaart brengen van randvoorwaarden voor implementatie via interviews met zorgmanagers, therapeuten, psychiaters/ psychotherapeuten. En Fase 3: het testen van de haalbaarheid. Daarna is de module getest om werkingsmechanismen en effectiviteit in symptoomvermindering en welbevinden te evalueren. Dit deden we via een multiple baseline single case experimental design (gerandomiseerd, N = 12-14, multicenter). Dit onderzoek wordt uitgevoerd bij GGNet, afdeling Scelta (Apeldoorn en Nijmegen) en bij Mediant, afdeling De Boerhaven (Enschede), beide centra voor persoonlijkheidsproblematiek. Begin 2025 verwachten wij onze bevindingen te kunnen gaan delen.