Praktijkverhaal: Het G-schema met een zachte G
Om er met kinderen achter te komen welke verbanden we kunnen leggen tussen wat ze denken, voelen en doen, gebruik ik met enige regelmaat het G-schema in de zaal. Het G-schema is duidelijk, helpend en inzichtgevend, niet alleen voor kinderen, maar ook voor hun ouders en leerkrachten. De laatste paar maanden benader ik het G-schema op een voor mij nieuwe manier en ik neem je graag mee in mijn gedachtegang.
Kinderen moeten vaak hard nadenken als we een situatie analyseren. Ze schetsen ongeveer wat er gebeurde en met wie ze waren, maar vooral wat de ander hun aandeed. Keer op keer hoorde ik dat kinderen met hun aandacht naar hun omgeving gaan als zij hun verhaal vertelden. Hierdoor ontstond bij mij de gedachte dat een verband leggen tussen denken, voelen en doen wel erg veel van ze gevraagd is.
Eigenlijk vragen we al snel te veel van kinderen als ze vanuit een sociale gebeurtenis moeten schakelen naar hun gedachten, gevoelens en gedrag, en dan ook nog de transfer maken naar soortgelijke situaties. Dagelijks komen de verwachtingen die kinderen, ouders, leerkrachten, BSO-medewerkers, of trainers hebben ter sprake. Er ligt al zoveel druk op ze! Na dit besefmoment werd ik gemotiveerd om het anders aan te pakken.
Het gros van de kinderen wordt bij Intraverte aangemeld met een sociaal- emotionele hulpvraag. In de basis richten we ons eerst op waarneming en sensomotoriek. Ik maak het graag aan ouders duidelijk door te zeggen dat ik van ‘binnen’ naar ‘buiten’ werk (met een uitzondering op z’n tijd). In plaats van de gebeurtenis vormen, ben ik begonnen met vragen wat kinderen waarnemen in een situatie. Grotendeels van wat zich heeft afgespeeld, is buiten je cirkel van invloed. Het enige waar je echt op kunt vertrouwen, zijn je zintuigen, gevoel en lichaamsignalen.
Het gevolg is dat kinderen makkelijker bij zichzelf blijven in lastige situaties, en dat ze hun lichaamsignalen herkennen als de basis van een reactie in gedachten, gevoelens (liever emoties: een lichaamsgevoel + gedachte) met bepaald gedrag als gevolg (let op die positieve intentie!). Je lichaam geeft niet voor niets signalen af. Neem de signalen serieus, leer ze te begrijpen en geef ze betekenis!